Home » , » 7 Manfaat Buah Anggur Bagi Kesihatan

7 Manfaat Buah Anggur Bagi Kesihatan



Buah anggur tidak hanya sumber dari vitamin A, C, B6 dan folate yang baik. Tetapi juga sumber mineral penting lainnya seperti potassium, calcium, iron, phosphorus, magnesium dan selenium. Semua vitamin tersebut sangat berguna untuk menjaga kesehatan tubuh. Inilah beberapa khasiat kesehatan dari buah anggur seperti yang dikutip dari Idiva.

1. Asma

Anggur memiliki kekuatan assimilatory yang dapat meningkatkan kadar air dalam paru-paru. Hal ini sangat baik bagi pesakit asma kerana dapat mengurangkan masalah sesak nafas.

2. Antibakterial

Anggur merah mempunyai kandungan antibakterial dan antivirus yang kuat, sehingga dapat melindungi tubuh dari jangkitan.

3. Alzheimer

Kajian menunjukkan bahawa anggur dapat meningkatkan kesihatan otak dan mengelakkan dari penyakit Alzheimer. Hal ini kerana anggur mengandungi resveratol, yakni sebuah polifenol yang mengurangkan tahap amyloidal beta peptides pada pesakitAlzheimer.

4. Kanser payudara

Kajian juga menunjukkan bahawa jus anggur yang berwarna ungu membantu dalam mencegah kanser payudara yang secara signifikan mengurangkan massa tumor pada payudara.

5. Sembelit

Anggur mengandungi asid organik, gula, selulosa yang dikenali sebagai pencahar. Manfaat ini sangat baik untuk mengatasi aduan sembelit atau susah buang air besar.

6. Lelah

Jus anggur mengandungi tenaga segera. Jus anggur yang kaya dengan zat besi boleh mengurangkan keletihan diimbangi dengan rehat yang cukup.

7. Penyakit jantung

Peringkat oksida nitrik dalam darah akan meningkat ketika anda mengambil buah anggur, yang bermanfaat untuk mencegah pembekuan dan mengurangkan risiko penyakit jantung. Antioksidannya juga boleh menghentikan pengoksidaan kolesterol LDL yang menghalang pembuluh darah.


Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

2 komen: