Home » , , » Manusia Kemungkinan Bernafas Di Dalam Air Suatu Masa Nanti

Manusia Kemungkinan Bernafas Di Dalam Air Suatu Masa Nanti


Dalam kajian pada haiwan salamander, saintis menemui fakta bahawa tumbuhan alga menghasilkan oksigen terikat dengan telur Salamander dan tidak dipisahkan.

Ini ditunjukkan oleh kehadiran DNA alga embrio Salamander. Dengan mempelajari lebih lanjut mengenai mekanisme ini, para saintis berharap untuk mencari proses yang sama dan boleh digunakan kepada manusia untuk terus hidup di bawah air.


Penyelidik dari Dalhousie University di Halifax, Kanada, mendapati bahawa DNA manusia pada dasarnya dapat dipenuhi dengan ribuan virus yang diserap sejak manusia lahir.

Saintis menganalogikan teori ini dalam Salamander itu kerana alga sering terperangkap dalam embrio mereka. Alga yang tidak melepaskan Salamander walaupun tumbuhan itu terus membesar.

Penemuan ini menjadi dokumentasi yang pertama bagaimana tumbuh-tumbuhan hidup dengan bersimbiosis pada haiwan vertebrata. Saintis mendakwa bahawa penemuan tersebut menunjukkan alga boleh menjadi sumber oksigen bagi organisma lain, termasuk manusia.

“Alga di dalam kapsul telur menyediakan oksigen kepada embrio dan alga mendapatkan sisa dari embrio berbentuk nitrogen yang diperlukan oleh alga untuk terus tumbuh,” ujar ketua kajian Dr. Ryan Kerney.

“Kami juga mencari DNA alga pada organ pembiakan salamander dewasa sehinga ada kemungkinan ini menyerap pada salamander,” ujar kajian yang diterbitkan dalam Proceedings of the National Academy of Sciences.


Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment