Home » , » [BOLA] Asal Usul Sejarah "OFFSIDE"

[BOLA] Asal Usul Sejarah "OFFSIDE"

offside
'Offside'

Setiap penggemar sepakbola pasti tahu aturan offside, meski menjelaskannya dengan kata-kata kadang-kadang susah dan menjengkelkan. Namun tahukah anda, sistem perangkap berlangsung ini juga mempunyai sejarah yang menarik.
Asal-usul istilah 'offside' 

Istilah 'offside' diambil dari dunia ketenteraan. Dalam tentera dikenal istilah 'off the strenght of his side', yang bererti status tidak tugas. Ketika seorang tentera dibebaskan, dia tidak akan mendapat keistimewaan dan gaji seperti biasanya. Prinsip tersebut digunakan dalam bola sepak. Ketika seorang pemain berada dalam kedudukan offside, bererti dia dibebaskan alias terlepas dari permainan. Dalam hal ini, yang terjadi adalah sebuah kesalahan. Sejarah aturan offside
Catatan sejarah menunjukkan, Inggeris telah melaksanakan aturan offside sejak tahun 1800an. Peraturan ini diterima dari sukan rugby yang juga cukup popular di sana. Konsepnya sama, melarang seorang pemain hanya diam menunggu umpan di depan gawang musuh. Peraturan offside pertama kali diperkenalkan oleh sebuah kelab profesional pada tahun 1985. Kelab tersebut adalah Sheffield FC. Sheffield membuat aturan yang melarang seorang penyerang berdiri di dekat gawang lawan.

Jika penyerang tersebut menerima maklum dari temannya, maka dia berada dalam kedudukan offside. Namun pada masa itu peraturan ini masih bias dan kurang jelas.




Peraturan 'Tiga Pemain Belakang'

Muncul banyak perbezaan pendapat tentang aturan offside. Hingga akhirnya Universiti Cambridge cuba menyatukan pelbagai versi dalam sebuah rumusan peraturan baku. Aturan baku ini diterima dan menjadi pegangan pada masa itu. Aturannya cukup unik dan dikenali sebagai peraturan "tiga pemain belakang".

Dalam peraturan ini seorang penyerang sudah dinyatakan offside walaupun di depannya masih ada tiga pemain belakang lawan, termasuk penjaga gol.


Peraturan 'Dua Pemain Belakang' 

Ketika FIFA mulai ditubuhkan pada tahun 1904, seluruh peraturan bola sepak termasuk offside mulai difikirkan secara serius. Persatuan bola sepak Scotland mencadangkan untuk menukar aturan "tiga pemain belakang" dengan hanya dua pemain belakang. Seorang penyerang dikatakan offside jika hanya ada dua pemain belakang lawan yang berdiri di antara dia dan gawang musuh.

Biasanya dalam situasi standard, dua pemain belakang itu adalah seorang penjaga gol plus satu orang bek. Perubahan peraturan ini dikuatkuasakan sejak tahun 1925, dan menghasilkan permainan yang lebih menarik. Kerana peluang terjadinya offside lebih kecil, gol yang tercipta pun menjadi lebih banyak.


Kesan Peraturan Offside

Peraturan offside telah mencetuskan terjadinya perubahan pola dan gaya permainan. Setiap pelatih dipaksa berfikir keras untuk menakluk Peraturan offside dalam menyerang dan menjadikannya sebuah perangkap jitu dalam pertahanan.

Agak lucu jika mengingat pada masa itu pola 2-3-5 menjadi sangat popular. Posisi sweeper pun kemudian dimunculkan untuk menghalau umpan-umpan terobosan lawan yang berpotensi terlepas dari perangkap offside.


Peraturan 'Satu Pemain Belakang'

Pada tahun 1990, peraturan offside kembali disemak. Seorang penyerang dikatakan dalam posisi offside, jika pada saat menerima umpan hanya tinggal satu pemain belakang lawan di depannya. Dalam situasi normal, pemain belakang itu adalah penjaga gol. Peraturan ini mulai diterapkan pada Piala Dunia 1990 di Itali.


Peraturan 'Tidak Terlibat Aktif dalam Permainan'

Pada tahun 2003, FIFA membuat tambahan peraturan tentang offside yang lebih lunak. Ketika seorang penyerang berada dalam kedudukan offside, dia boleh dinyatakan tidak offside. Syaratnya, pemain tersebut tidak terlibat aktif dalam permainan. Semakan ini telah menyempurnakan aturan offside, namun di sisi lain juga menimbulkan kontroversi. Perbedaam persepsi antara pengadil dan pemain seringkali menjadi pencetus masalah. 



Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment