Home » » Lebih 190 juta Kondom Dijual Setiap Tahun

Lebih 190 juta Kondom Dijual Setiap Tahun

kondom

MALANG -Perniagaan kondom di Indonesia sangat menggiurkan, setahun boleh terjual 190 juta buah atau setara dengan 1,3 juta gross kondom satu tahun. Tak heran PT Rajawali Nusantara Indonesia (RNI) ingin menikmati perniagaan ini.

Pengarah Urusan RNI Ismed Hasan Putro mengatakan, RNI melalui anak usahanya iaitu Sdn Rajawali Banjaran memaksimumkan pengeluaran kondom dengan memperluaskan pangsa pasarnya hingga 10% dari jumlah permintaa kondom di Indonesia.

Saat ini kondom pengeluaran RNI yang berjenama 'Artika' baru mengaut 2% dari pasaran kondom di Indonesia. Sementara 98% selebihnya dikuasai oleh kondom import berjenama Sutera, Fiesta, dan Durex,

Rendahnya market share kondom Artika, bukannya tanpa alasan, menurut Ismed selama disebabkan oleh kesalahan dalam strategi pemasaran. Padahal RNI mempunyai kondom unggulan iaitu kondom bergerigi yang diminati pasar tetapi pengeluarannya masih terhad. Sehingga, RNI merancang mengubah strategi pemasaran kondom Artika.

"Pengen membuat paparan baru Artika" jelas Ismed kepada detikFinance semasa lawatan ke kilang gula di Malang, Jawa Timur, Sabtu (24/3/2012).

Ironisnya lagi, kerajaan dalam hal ini BKKBN lebih senang menggunakan kondom import daripada dalam negeri."Kerajaan (BKKBN) mengimport 1 juta gross dari Eropah dan China," cetus Ismed.



Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment