Home » » Remaja Bunuh Diri Selepas Dipaksa Kahwin Dengan Perogolnya

Remaja Bunuh Diri Selepas Dipaksa Kahwin Dengan Perogolnya


Rakyat Morocco marah mendesak satu perubahan kepada kanun keseksaan Islam ketat negara selepas seorang gadis berumur 16 tahun membunuh dirinya selepas dipaksa kahwin perogolnya.

Satu petisyen dalam talian, satu laman Facebook dan tweets tidak terhingga menyatakan kedahsyatan atas bunuh diri Amina Filali, yangmenahan racun tikus pada hari Sabtu dalam bantahan di perkahwinannya kepada lelaki itu yang rogol setahunnya terlebih dahulu.

Artikel 475 kanun keseksaan Morocco membenarkan 'penculik' seorang yang belum dewasa berkahwin mangsanya melepaskan diri pendakwaan, dan ia telah digunakan untuk menjustifikasi satu amalan tradisional membuat seorang perogol berkahwin mangsanya mengekalkan penghormatan keluarga wanita.

'Amina, 16, triply dimungkiri, oleh perogolnya, secara tradisi dan oleh Perkara 475 undang-undang Morocco'.

Bapa mangsa kata dalam satu temubual dengan satu akhbar Moroccodalam talian yang mahkamah menolak perkahwinan di dia.

"Pendakwa menasihatkan anak perempuan saya berkahwin, katanya 'pergi dan membuat kontrak perkahwinan,'" dikatakan Lahcen Filali dalam satu temubual.

Dalam banyak masyarakat, kehilangan kedaraan seorang wanita luarperkahwinan ialah satu kotoran sangat besar kehormatan di keluarga. Dalam banyak persatuan-persatuan Timur Tengah , terdapat satu tradisidi mana seorang perogol boleh keluar pendakwaan jika dia berkahwinmangsanya , dengan itu mengembalikan kehormatannya.

Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini

Dalam kes-kes perkosaan, beban pembuktian sering di mangsa dan jika dia tidak boleh buktikan dia telah diserang, satu risiko-risiko wanita didakwa untuk pelanggaran kesusilaan.

Menurut temu duga dengan bapa, gadis itu telah didekati di jalan danrogol apabila dia 15, tetapi ia ada dua bulan sebelum dia memberitahu ibu bapanya.

Katanya mahkamah menolak perkahwinan, walaupun penjenayah pada mulanya enggan. Dia satu-satunya mempersetujui apabila hadapi dengan pendakwaan. Penalti untuk perkosaan ialah antara lima dan 10tahun di dalam penjara, tetapi meningkat kepada 10 hingga 20 dalam kesseorang yang belum dewasa.

Filali kata Amina mengadu kepada ibunya yang suaminya pukul dia berulang kali semasa lima bulan perkahwinan tetapi itu ibunya nasihat kesabaran.

Satu muka surat memanggil "We ialah semua Amina Filali" telah ditubuhkan dan satu petisyen dalam talian meminta Maghribi menamatkan amalan mengahwini perogol dan mangsa mereka telah pun mengumpulkan lebih daripada 1,000 tandatangan.



Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment