Home » » Cas Bateri iPod Melalui Jantung Manusia

Cas Bateri iPod Melalui Jantung Manusia





Gadjet adalah semestinya anda akan bawa kemana-mana sahaja, tetapi antara masalah yang timbul adalah terhadap ketahanan bateri yang ada. Tak lama lagi bakal ada jalan penyelesaiannya dimana pengguna iPod tidak lagi perlu risau akan kehabisan bateri untuk gadjet kesayangan anda.

Dimana Pasukan dari Georgea Institute of Technology, Georgea,Amerika Syarikat cuba untuk memanfaatkan gerakan tubuh manusia, khususnya jantung. Pasukan tersebut akan mencipta chip kecil yang akan mengubah gerakan manusia menjadi daya elektrik.

Mereka berharap, suatu hari nanti, jantung manusia boleh menjadi kekuatan bagi daya iPod dan handphone Penelitian itu dipuji sebagai terobosan mutakhir dan berpotensi ciptakan ribuan aplikasi.

Ilmuwan gunakan dawai nano zinc oxide yang boleh menciptakan daya elektrik. Secara teori, pergerakan tubuh, bahkan gerakan jari, dapat menciptakan daya tenaga. Sejauh ini, pasukan tersebut menggunakan teknologi itu untuk mengirim signal radio dan memberi daya ke layar LCD.

“Perkembangan ini menjadi tonggak sejarah terhadap produksi daya elektronik portabel yang dapat diaktifkan hasil dari gerakan tubuh tanpa penggunakan batteri,” kata peneliti utama, Dr. Zhong Lin Wang. “Nano generator kami siap mengubah kehidupan di masa depan.”

Perangkat Dr. Wang ribuan kali lebih kuat dari teknologi gerakan sebelumnya dan dianggap sebagai terobosan pertama yang dikembangkan di luar laboratorium.

Peneliti menggunakan jutaan dawai nano yang 500 kali lebih nipis dari satu helai rambut manusia.

Dalam eksperimen mereka, lima pembangkit daya nano boleh menciptakan kekuatan setara dengan dua baterai AA berkekuatan 3 volt atau 1 mikro ampere. Penemuan itu dibentangkan di National Meeting & Exposition of the American Chemical Society, California, Amerika Syarikat.




Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

1 komen:

  1. When all the other dogs in the pound are barking, trying to bark louder will only get you noticed for the wrong
    things. What is it that makes your company or product unique.
    Subway is the largest sandwich franchise in the world, with 30,476 franchises in 87 countries.


    Feel free to surf to my blog check this out

    ReplyDelete