Home » , » [INFO] Ketawa Kurangkan Risiko Sakit Jantung

[INFO] Ketawa Kurangkan Risiko Sakit Jantung

gelak

Ketawalah sebelum ketawa itu dilarang. Ungkapan itu ternyata ada benarnya, kerana banyak manfaat yang boleh didapati orang melalui ketawa. Salah satunya adalah memberikan urutan yang baik untuk organ perut. Orang Yunani kuno biasanya akan melawat 'Home of the Comedians' untuk meningkatkan kesihatannya. 

Sedangkan orang-orang Rom selalu mencari lelaki lucu sebagai sebahagian daripada usahanya untuk membantu orang merasa lebih baik. Ketawa memang diketahui boleh membantu mengurangkan rasa sakit yang dialami oleh seseorang. Hal ini berdasarkan kajian terhadap anak-anak yang menonton filem komedi akan lebih mudah membiarkan rasa sakit. Ketawa juga memberikan urutan yang baik untuk organ-organ perut seperti hati, buah pinggang, pankreas, limpa dan adrenal. 

Hal ini kerana aliran darah meningkat dan membuat fungsinya lebih optimum, seperti dikutip dari Lifemojo, Sabtu (24/3/2012). ketawa perut juga boleh memberikan latihan yang baik untuk diafragma, mengkontraksi otot perut sehingga membuat otot-otot lebih rileks setelahnya. Sekurang-kurangnya diperlukan 15 otot untuk ketawa yang baik untuk senam wajah dan meningkatkan aliran darah sehingga kelihatan lebih muda. Hal lain adalah ketika seseorang ketawa, maka aliran darah meningkat dan tekanan darah naik. Tapi ketika seseorang berhenti ketawa maka tekanan darah akan turun kembali dan memberikan kesan relaksasi. Meskipun begitu, ada beberapa manfaat kesihatan lain yang boleh didapati seseorang jika ia sering ketawa iaitu: 

ketawa


1. Mengurangkan risiko penyakit jantung. 

Kajian mencari ketawa memperluaskan dinding bahagian dalam arteri sehingga meningkatkan aliran darah dan kesan positifnya boleh berlangsung selama 30-45 minit. 

2. Meningkatkan pernafasan. 

Ketawa membantu mengosongkan paru-paru dari udara berlebih yang diperlukan sehingga memberikan kesan pembersihan atau serupa dengan pernafasan dalam. Hal ini sangat membantu bagi orang yang mempunyai gangguan pernafasan seperti asma. 

3. Meningkatkan sistem kekebalan tubuh. 

Para penyelidik telah mendapati bahawa ketawa sebenarnya meningkatkan sistem kekebalan tubuh, meningkatkan jumlah antibodi yang menghasilkan sel-T. Hal ini nantinya juga membantu menurunkan kadar 4 hormon yang berkaitan dengan stres sehingga mengurangkan tegang dan kecemasan, oleh itu ketawa menjadi salah satu cara yang paling berkesan untuk mengurangkan kesan stres dan membuat tidur lebih baik. 

4.Antidepresan yang berkesan. 

Ketawa membuat depresi dan kecemasan menjauh dengan meningkatkan pengeluaran serotonin yang bertindak sebagai antidepresan alami. Kerana itu tidak menghairankan orang yang mempunyai selera humor baik lebih jarang mengalami kemurungan. 

5. Ketawa itu boleh menular. 

Seseorang yang boleh berjenaka atau membuat lelucon yang mengundang tawa akan meningkatkan semangat orang-orang diskeitarnya sehingga boleh mencipta tenaga positif untuk lingkungan sekitar. 

6. Membantu menurunkan berat badan. 

Membakar kalori dengan ketawa mungkin terdengar tidak masuk akal, tapi kettawa boleh meningkatkan denyut jantung dan mempercepatkan metabolisme yang mempengaruhi berat badan.



Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment