Home » , » Bekas Presiden Afganistan Burhanuddin Rabbani Dibunuh

Bekas Presiden Afganistan Burhanuddin Rabbani Dibunuh


Bekas Presiden Afghanistan juga seorang tokoh keamanan di Afghanistan, Burhanuddin Rabbani, dibunuh serta-merta selepas pengebom berani mati meletupkan dirinya di hadapannya, pada malam Selasa (20/09/2011). Peristiwa tragis yang berlaku di dalam rumah Rabbani, yang terletak di pejabat daerah perwakilan diplomatik di ibu negara Afghanistan, Kabul yang dikawal ketat. 


Ketua Kabul polis Jabatan Siasatan Jenayah Mohammed Zahir berkata dua lelaki yang mendakwa mewakili Taliban datang kepada Rabbani rumah untuk menyambung semula rundingan damai. Salah seorang daripada mereka kemudian menghampiri Rabbani dan meletupkan bom yang disembunyikan dalam serban. 

Rabbani dan empat pengawal peribadi telah dibunuh serta-merta, manakala seorang pembantu yang bernama Masoom Stanekzai kritikal cedera dan kekal ke hospital. "Rabbani telah mati syahid," kata Zahir. 

Presiden Afghanistan Hamid Karzai telah membuat keputusan untuk memendekkan lawatan beliau ke Amerika Syarikat selepas mendengar berita kematian tokoh yang sangat dihormati. Rabbani Karzai yang dilantik sebagai Pengerusi Majlis Tinggi untuk Peace, Oktober 2010, dengan tugas merapatkan rundingan damai dengan pemberontak Taliban. 

"Ini adalah satu tamparan hebat kepada proses damai dan kehilangan besar bagi Afghanistan, Profesor Rabbani adalah pemimpin rohani yang paling berpengaruh, dan telah berjaya menarik pejuang Taliban ke dalam proses damai," kata Sadiqa Balkhi, seorang anggota Majlis Tinggi Untuk Keamanan. 

Rabbani adalah salah satu daripada pemimpin dihormati pejuang Mujahideen manakala yang membawa penentangan terhadap pasukan pendudukan Soviet di era 1980-an. Beliau kemudiannya menjadi Presiden Afghanistan 1992-1996 tempoh, sebelum penggulingan Taliban. 

Selepas jatuh terguling-guling, beliau mengetuai Perikatan Utara (Northern Alliance), yang menentang rejim Taliban. 

Pembunuhan ini berlaku hanya seminggu selepas kuasa-kuasa Taliban melancarkan serangan ke dalam perwakilan kawasan diplomatik di Kabul selama 20 jam. Lima anggota polis dan 11 orang awam terbunuh dalam serangan itu.



Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment