Home » » Bahaya - Jangan Tidur Sambil Mendekap Telefon

Bahaya - Jangan Tidur Sambil Mendekap Telefon

telefon bahaya utk kesihatan

Orang yang sedang kasmaran, atau takut tidak boleh bangun pagi, biasanya akan tidur sambil mendakap ponselnya. Sesi SMS-an akan terus berlangsung sepanjang malam, sehingga akhirnya anda tak sanggup lagi membuka mata. Sedangkan orang yang sedang memasang penggera untuk membantu membangunkan diri pada pagi hari, biasanya meletakkan telefon di berhampiran bantal supaya selalu dalam liputan.


Namun, kebiasaan ini menurut para penyelidik boleh menimbulkan peristiwa aneh, di mana kita boleh menghantar SMS mengandungi mesej yang kacau kepada teman-teman atau keluarga. Kita tidak sedar telah melakukannya, kerana kita sebenarnya sudah tidur.

"Kami mempunyai pesakit-pesakit yang mengaku telah menghantar mesej SMS kepada rakan-rakan dan keluarga semasa tidur," ujar Dr David Cunnington, dari Melbourne Sleep Disorder Centre di Australia. "Inilah salah satu kejadian, yang sangat jarang berlaku, dan yang pasti bukan suatu trend yang biasa."

Menurutnya, sleep texting, atau mesej SMS yang dihantar selagi tidur, merupakan akibat tekanan yang kita alami. Stres ini umumnya disebabkan adanya aktiviti yang padat dan kerana ada begitu banyak hal yang harus kita lakukan sepanjang hari.

"Kerana sangat mudah untuk menerima e-mel terus-menerus, dan mendapat bermacam pemberitahuan dari telefon pintar, menjadi lebih sukar bagi kita untuk memisahkan kehidupan saat bangun dan saat tidur," tambahnya.

Ahli tidur ini mengatakan bahawa meletakkan telefon di atas meja samping katil membuat anda sukar untuk mendapatkan tidur yang berkualiti. Sebab, ketika telefon berada dalam liputan, anda merasa harus membalas e-mel atau memeriksa rangkaian sosial. "Mata utamanya adalah, bahawa orang perlu menghargai masa tidurnya, dan berusaha mematikan (ponselnya) pada malam hari," saran Cunnington.



Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment