Home » » Susu Termahal di Dunia

Susu Termahal di Dunia


Mengapa boleh semahal ini? Ternyata tidak mudah memperoleh "Susunya Tikus". Proses selama 30 minit cuma menghasilkan 0.25 padu sentimeter @ seperseribu liter. Diperlukan 4 ribu ekor tikus untuk mendapatkan 1 liter susunya. 

Nilai 1 liter susu tikus ini dengan harga 23 ribu euro. Susu tikus digunakan sebagai sarana penyelidikan. Genetik tikus diubah sedemikian rupa sehingga di dalam susunya terbentuk zat yang boleh membasmi bakteria malaria. Kenapa para saintis menggunakan susu tikus dan bukannya susu lembu, yang jauh lebih murah?


Tikus adalah haiwan kesukaan para penyelidik genetik, kerana DNA tikus sudah begitu banyak diketahui, jauh melebihi DNA haiwan lain.Sehingga menjadi mudah menganalisis hasil percubaan. Ribuan haiwan diperlukan untuk sekali percubaan. Sebab itu jauh lebih praktikal memelihara ribuan tikus berbanding beribu-ribu lembu. 

Jadi, soal harga, susu si tikus yang termahal. Kalau dari segi kelantangan susu yang dihasilkan, siapa tenusu terbanyak? Seekor lembu mampu menghasilkan sekitar 10 ribu liter susu dalam tempoh setahun. Ini sama dengan 7 kali berat badannya. 

Kambing sanggup menghasilkan susu 12 kali berat badannya setiap tahun. Rekod terbanyak dipegang oleh ikan paus biru.Dalam masa satu hari dia mampu menghasilkan 600 liter susu. Yang begitu penuh lemak, sehingga bayi sang ikan paus mampu menambah berat badan sehingga 100 kg per hari. 

Ternyata susu tikus yang telah dilakukan kejuruteraan genetikanya boleh menyembuhkan penyakit malaria dan sebagai bahan penyelidikan para saintis, makanya mengingati.

psss...sanggup ke minum?


Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment