Home » , , , » [SEJARAH] Misteri Sebuah Taj Mahal

[SEJARAH] Misteri Sebuah Taj Mahal


Taj Mahal, monumen sejarah satu antara tujuh keajaiban dunia yang menjadi lambang cinta pemiliknya Shah Jehan kepada isteri tercintanya Mumtaz Mahal.

Keajaiban Taj Mahal ini terletak pada ketelitian senibinanya dan misteri pembinaannya. Walaupun terbukti binaannya sebagai tanda peringatan sang suami kepada si isteri, tetapi yang merealisasikan binaan ini masih menjadi misteri.

Masjid Taj Mahal
Arkitek sebenar Taj Mahal kekal misteri sehingga kini. Adakah dari India, Itali, Persia atau mana mana pelusuk dunia masih menjadi tanda tanya. Namun, seninya sangat detail dan bersimetri dimana kiri dan kanannya sama seimbang.

Bangunan yang mengambil masa selama 22 tahun untuk di bina ini asalnya dari sebuah janji. Janji Shah Jehan kepada isterinya yang memahat empat permintaan. 1) Mohon dibangunkan sebuah Taj. 2) Meminta Shah Jehan agar tidak menikah lagi, 3) berlaku baik pada anak anak dan ke -4) menziarahi pusaranya secara berturut turut.

Selama 2 tahun Shah Jehan mematukan diri berkabung mengenangkan pemergian si isteri. Pada 1631, Taj Mahal mula dibangunkan dan siap pada tahun 1953. Taj ini menempatkan makam si isteri Mumtaz Mahal.

Siapa Mumtaz Mahal

Mumtaz Mahal adalah isteri ke-tiga Shah Jehan selepas Akbarabadi Mahal menyusul isteri kedua Kandahari Mahal. Mumtaz merupakan cucu bangsawan Persia yang sangat menawan. Jehan mula terpaut pada Mumtaz ketika Mumtaz berumur 14 tahun dan Jehan terpakasa menunggu 5 tahun sebelum mereka diijab kabulkan.

Pasangan ini sangat cocok dan kisah cinta mereka menjadi buah mulut segenap Dinasti Mughal. Kemana sahaja perginya Jehan mesti ada Mumtaz.

Jehan adalah waris ke lima raja Dinasti Mughal dan semasa dia memegang jawatan panglima, dia telah berjaya menakluk dan mendamaikan beberapa wilayah. Mumtaz kekal di sampingnya di kala susah dan senang. Oleh sebab itulah, Shah Jehan sanggup membangunkan Taj Mahal demi janjinya pada Mumtaz. Baca selengkapnya disini : http://misteridunia.wordpress.com/2008/09/21/taj-mahal/






Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment