Home » , , , » Real ~ Abu Jasad Manusia Boleh Dijadikan Berlian

Real ~ Abu Jasad Manusia Boleh Dijadikan Berlian


Berlian menjadi simbol keabadian, benar-benar nyata. Melalui proses khas, didapati batu berlian yang indah dari abu jasad manusia yang sudah meninggal dengan cara dibakar. Dan ini menjadi trend baru di negara Switzerland, Russia, Sepanyol,Ukraine, Amerika Syarikat, Jepun dan China. "Life Gem" nama yang diberikan dari berlian manusia ini, di produksi syarikat bernama Algordanza di Switzerland Timur yang gencar berpromosi menawarkan perkhidmatan menukar abu menjadi Berlian.


Dalam setiap promonya dikatakan jika pembuatan "Life Gem"amat berguna terutama bagi orang yang pindah jauh dari rumah,orang yang suka pergi jauh, penyelenggaraan tempat pemakaman menjadi sukar. Dan walaupun pembakaran semakin popular, memerlukan izin khusus pada umumnya diperlukan untuk pengangkutan merentasi sempadan.

Meskipun kebanyakan “Life Gem” permintaan berasal dari keluarga setelah ada yang meninggal tapi akhir-akhir ini orang-orang mulai meminta layanan perusahan Algordanza, sebelum mereka mati. Mereka bahkan bersedia membayar terlebih dahulu.


“500 gram abu cukup untuk membuat berlian, sedangkan tubuh manusia meninggalkan kurang lebih 2,5 – 3,0 kg abu, ”terang Willy, salah satu karyawan Algordanza. Untuk biaya pembuatannya menurut keterangan Willy berkisar antara 4,500 – 16,700 Euro dan ini masuk dalam kategori murah. Pasalnya biaya pemakaman di Eropa bisa mencapai 4,400 – 17,000 Euro. Setiap bulannya, perusahaan ini menerima 40 – 50 pesanan dari segala penjuru dunia, dari daratan Eropa hingga Asia.



Dalam makmal, kira-kira 15 mesin bekerja lumus dibawah penyeliaan kakitangan yang memakai eyewear perlindungan bekerja di belakang garisan kuning dan garisanhitam yang tidak harus dipintas oleh pengunjung sebagai satu penghormatan kepada si mati.

"500 gram abu cukup untuk membuat berlian, manakala badanmanusia boleh menghasilkan purata 2.5? 3 kg abu," kata Willy. Pertama sekali, kalium dan kalsium, yang merupakan 85% daripada manusia abu, dipisahkan dari karbon. Kemudian karbonakan dipanaskan kepada suhu dan tekanan tinggi, kira-kira 1700 ° C, satu proses yang memampatkan abu menjadi grafit, allotropekarbon.

Tekanan dan haba pada grafit akan mengubah grafit menjadi berlian? allotrope paling sukar karbon. Keseluruhan proses mengambil masa 6-8 minggu, lebih cepat daripada masa yang diperlukan bagi pembentukan berlian asli yang mengambil masaberibu-ribu tahun.

"Berlian Setiap dihasilkan adalah sangat unik. Warna berbeza dari warna biru gelap hampir putih. Ini adalah satu gambaran personaliti," kata Willy. Algordanza yang berdiri sejak tahun 2004, kini telah berkembang kepada 20 negara, termasuk enam di luar Eropah, dan menggaji kira-kira 100 orang. Menurut permintaan yang sangat popular dan tinggi hari ini di Jepun dan China, yang menghantar dua hingga empat pesanan setiap hari.




Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment