Home » , » Kisah Benar ~ Derita Isteri Di India

Kisah Benar ~ Derita Isteri Di India



INILAH.COM, Baghpat - Tak pernah terlintas di benak Munni, bahawa setelah berkahwin, ia harus rela digilir oleh dua saudara suaminya, kerana mereka tak boleh mencari isteri. Mengapa hal itu terjadi?


"Suami dan mertua saya berkata, saya perlu mau digilir oleh ipar-ipar saya," ujar perempuan India yang kini berumur 40 tahun-an itu. Munni dipaksa berhubungan badan dengan para lelaki itu. Jika anda menolak, ia akan dipukul dengan benda apa saja yang kebetulan mereka pegang.

"Kadang mereka membaling saya ke luar rumah dan memaksa tidur di luar. Selain menyiramkan minyak tanah ke tubuh dan membakar saya, "ujar Munni, sambil memegang hujung selendang sarinya yang berwarna kuning.

Setelah tiga bulan menderita, Munni berjaya kabur, selepas berpura-pura hendak pergi ke doktor. Namun, perempuan yang telah mempunyai tiga putra dari suami dan ipar-iparnya itu tak juga melayangkan tuntutan.

Kes seperti ini memang banyak berlaku, tetapi ternyata amat jarang yang dilaporkan. Hal ini kerana para perempuan dilarang keluar rumah tanpa ditemani kaum lelakinya, apalagi para korban sering mendapat cemooh masyarakat. Sehingga tak hairan bila hingga kini banyak 'Munni-Munni' lain di India.

Di beberapa bahagian India, memang banyak berlaku kes rogol, human trafficking dan berkongsi isteri. Munni kebetulan adalah salah satu penduduk Daerah Baghpat di Wilayah Uttar Pradesh, daerah terpencil di India Utara, di mana populasi perempuan sangat kurang.

Berbeza dengan perempuan moden dan percaya diri yang bekerja di bandar besar seperti New Delhi, di desa tempat Munni berada, kaum hawa dikurung dalam rumah. Mereka hanya diletakkan untuk melahirkan anak dan bertugas membuat rumah selesa.

Sementara para lelaki bekerja sebagai petani tebu atau hanya menganggur dan duduk-duduk seharian di rumah dan di bawah pokok. Minum teh dan merokok, serta saling membandingkan isteri yang jumlahnya minimum.

Pegawai pekerja sosial menyatakan, berkongsi isteri ini lebih disebabkab penurunan populasi perempuan kerana banyaknya berlaku pengguguran bayi berjenis kelamin perempuan. "Jika tak melakukan sesuatu, hal ini bakal terus terjadi," ujar Pengarah Eksekutif yayasan amal anak-anak Plan India, Bhagyashri Dengle.

Berdasarkan bancian 2011, hanya ada 858 perempuan untuk seribu laki-laki di Baghpat. "Di setiap desa, ada 5-6 bujang yang tak boleh mencari isteri. Jadi ada 3-4 lelaki tak berkahwin dalam keluarga. Ini masalah serius, "ujar Shri Chand (75), pesara polis desa.

Menurut Chand, masalah sudah menjadi rahsia umum kerana tak ada yang mengakuinya. Beberapa keluarga bahkan membeli mempelai dari negara-negara lain. "Jalan yang mudah, mempunyai satu menantu dan membuatsi menantu tinggal bersama ipar-iparnya," lanjut Chand.

Beberapa perempuan di kawasan-kawasan lain bahkan mengaku sengaja dijual kerana keluarganya miskin. Para perempuan ini kemudian dibawa ke budaya dan bahasa-bahasa lain, dan dipaksa hidup dengan cara yang berbeza.

"Pada mulanya memang sukar, banyak yang perlu dipelajari dan saya tak faham apa-apa. Saya mengira diajak kemari untuk bermain. Mau tak mau, perlu membiasakan diri. Saya rindu kebebasan, "ujar Sabita Singh (25) yang dipaksa berkahwin pada usia 14 tahun, sambil memangku bayi, anak ketiganya.

Guna meningkatkan populasi perempuan, India telah melaksanakan pelbagai polisi. Diantaranya, melarang orang tua mengetahui jantina bayinya sebelum dilahirkan. Namun, hasil bancian 2011 menunjukkan usaha itu gagal.

Nisbah perempuan berbanding laki-laki memang baik. Namun jurnal perubatan Inggeris, Lancet menyatakan, 12 juta bayi perempuan India diaborsi dalam tiga dekad yang terkini. Seperti China, bayi laki-laki lebih ditutamakan dan dianggap aset berharga sebagai pengganti keluarga.


Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment