Home » , » 10 Manfaat Seks Bagi Kesihatan Lelaki Dan Wanita

10 Manfaat Seks Bagi Kesihatan Lelaki Dan Wanita


Di mata sebahagian pasangan suami dan isteri, seks hanyalah dianggap sebagai alat pemuas keperluan rohani. Seks hanya dianggap sebagai kepuasan untuk mendapatkan orgasme belaka. Banyak yang belumm emahami, jika seks emmiliki banyak manfaat yang perlu dilakukan. Hasil beberapa kajian yang dilakukan, seks mempunyai banyak manfaat tidak hanya untuk kepuasan, tetapi juga untuk kesihatan dan mengurangkan berat badan. Ini beberapa manfaat seks yang dirangkum dari berbagai kajian seperti yang dilansir dari WebMD.



Mengurangkan Risiko Disfungsi Ereksi

Kajian terbaru menunjukkan lelaki yang rutin berkaitan seks dapat mengurangkan risiko berkembangnya disfungsi ereksi. Penelitian selama lima tahun yang diterbitkan American Journal of Medicine, menganalisa terhadap 989 lelaki Finland dengan usia 55-75. Ditemui lelaki yang berkaitan seks sekali dalam seminggu punya risiko dua kali lebih besar menderita disfungsi ereksi berbanding dengan para lelaki yang terlibat dalam aktiviti seks selama tiga kali dalam seminggu.

Mengurangkan Berat Badan

Jika anda termasuk jenis yang malas bersenam, seks membuat semua kumpulan otot tubuh bekerja. Ini merupakan latihan cardio-vascular yang bagus dan akan membantu anda membakar hingga 500 kalori dalam satu jamnya.

Melepaskan Stres

Kepuasan dari hubungan seks dapat membantu menghilangkan beban dari hari yang berat dengan meningkatkan tahap cuddle chemical oxytocin, yakni membangkitkan perasaan kehangatan dan rileks.

Meningkatkan Prestasi

Atlet wanita yang melakukan seks pada malam sebelum berlumba pada keesokan harinya, menurut kajian oleh Norwegian University of Sport, akan merasa lebih percaya diri dan lebih rileks dari biasanya. Penyelidik meyakini, atlet yang berkaitan seks sehari sebelum perlawanan kesan besar terhadap prestasinya.

Awet Muda

Tingkatkan penampilan anda dengan hubungan seks yang memuaskan. Seks akan membuat anda selalu tampak dan merasa lebih muda, serta membuat rambut menjadi lebih berkilau dan kulit menjadi lebih cerah. Semua ini kerana bertambahnya estrogen dan hormon lain.

Meringankan Rasa Sakit

Sakit kepala? Lupakan ubat penghilang rasa sakit dan minum arak, kerana perasaan nyaman ketika endorphin dilepaskan selama hubungan seks dapat membantu mengurangkan rasa sakit.

Mengatasi Depresi

Kepuasan dan hormon yang dihasilkan juga dapat mengurangkan kemurungan dan kegelisahan.

Meningkatkan Kekebalan

Melakukan seks dua kali dalam seminggu boleh membuat anda terhindar dari selsema dan flu, menurut kajian di New Scientist. Ini kerana hubungan seks dapat meningkatkan LGA, lapisan pertahanan pertama dari sistem kekebalan.

Mempercepat Pemulihan Keadaan Badan

Dengan berusaha keras meraih bahagian tubuh seperti perut dan bahagian dalam paha dalam beberapa sesi hubungan seks dalam seminggu, akan membantu memacu badan anda kembali ke keadaan fit.

Hidup Lebih Lama

Menurut kajian University of Bristol, lelaki dan wanita yang berkaitan seks tiga kali dalam seminggu akan mengurangkan risiko mereka terkena serangan jantung atau stroke, Oleh itu, anda akan menjadi lebih sihat.



Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment