Home » » [INFO] Google Meraikan Hari Jadi Mies ke-126 tahun

[INFO] Google Meraikan Hari Jadi Mies ke-126 tahun

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas

Mies

Ludwig Mies van der Rohe (27 Mac 1886 - Ogos 17, 1969) adalah arkitek Jerman Beliau biasanya dirujuk dan ditangani sebagai Mies , nama keluarga beliau.
Ludwig Mies van der Rohe, bersama-sama dengan Walter Gropius dan Le Corbusier , secara meluas dianggap sebagai tuan perintis seni bina Moden . Mies, seperti ramai selepas Dunia Perang saya sezaman, berusaha untuk menubuhkan gaya seni bina baru yang boleh mewakili zaman moden sebagai klasik dan Gothic lakukan untuk era mereka sendiri. Dia menciptakan gaya seni bina abad berpengaruh kedua puluh, dinyatakan dengan jelas melampau dan kesederhanaan.
Bangunan matang yang dibuat menggunakan bahan-bahan moden seperti industri keluli dankaca plat dalaman di rumah untuk mentakrifkan ruang. Beliau berusaha ke arah seni bina dengan rangka kerja yang minimum bagi struktur yang seimbang terhadap kebebasan tersirat ruang bebas yang mengalir terbuka. Beliau menyeru bangunan "kulit dan tulang" seni bina.Beliau mencari pendekatan yang rasional yang dijangka akan memacu proses kreatif reka bentuk seni bina. Beliau sering dikaitkan dengan aphorisms " kurang lebih "dan" Tuhan ada di butir-butir ".

Kerjaya awal

Mies bekerja di kedai bapanya ukiran batu dan di beberapa firma reka bentuk tempatan sebelum beliau berpindah ke Berlin, di mana beliau menyertai pejabat dalaman pereka Bruno Paul .Beliau memulakan kerjaya arkitek sebagai perantis di studio Peter Behrens dari 1908 hingga 1912, di mana beliau didedahkan kepada teori reka bentuk semasa dan budaya Jerman progresif, bekerja bersama-sama dengan Walter Gropius dan Le Corbusier . Mies berkhidmat sebagai pengurus pembinaan Kedutaan Empayar Jerman di Saint Petersburg di bawah Behrens., 
Bakatnya telah diiktiraf dengan cepat dan beliau mula komisen bebas, walaupun kekurangan pendidikan formal di peringkat kolej. A fizikal mengenakan, lelaki biasanya, dan diam-diam, Ludwig Mies menamakan dirinya sebagai sebahagian daripada transformasi pesat beliau dari anak kepada arkitek 1 bekerja dengan elit budaya Berlin 1 pedagang itu, sambil menambah "kata van der" dan nama keluarga ibunya "Rohe", menggunakan Belanda, dan bukannya borang Jerman, dianggap untuk mengelakkan menyinggung perasaan orang-orang keturunan bangsawan yang sebenar. 
Beliau memulakan kerjaya bebas profesional mereka bentuk rumah kelas atas, menyertai gerakan mencari pulangan kepada kesucian awal abad ke-19 gaya Jerman domestik. Beliau dikagumi nisbah luas, sistematik unsur-unsur irama, perhatian hubungan komposisi man dibuat kepada alam, dan menggunakan borang padu mudah abad ke-19 yang awal Prusia Neo-klasik arkitek Karl Friedrich Schinkel . Beliau menolak gaya eklektik dan berselerak klasik begitu biasa pada pergantian abad ke-20 sebagai tidak relevan kepada zaman moden.

Tradisionalisme kepada modenisme

seni bina
Villa Tugendhat dibina pada tahun 1930 diBrno , Republik Czech hari ini , untuk Fritz Tugendhat
Selepas Perang Dunia I , Mies bermula, pada masa yang sama masih mereka bentuk rumah tradisional neoklasik, usaha eksperimen yang selari. Beliau menyertai rakan-rakan avant-garde dalam carian panjang-gaya baru yang akan sesuai untuk umur industri moden. Mata yang lemah gaya tradisional telah diserang oleh ahli-ahli teori progresif sejak pertengahan abad ke-19, terutamanya untuk percanggahan menyembunyikan teknologi pembinaan moden dengan fasad gaya dihiasi tradisional.
Kritikan pemasangan gaya sejarah mencapai kredibiliti budaya yang besar selepas Perang Dunia I, bencana yang dilihat secara meluas sebagai kegagalan perintah dunia lama kepimpinan imperialis Eropah. Kebangkitan semula gaya klasik bangsawan terutamanya dihina oleh ramai sebagai simbol seni bina sistem sosial yang kini diragui dan ketinggalan zaman. Pemikir progresif yang dipanggil untuk proses reka bentuk yang benar-benar baru seni bina yang dipandu oleh menyelesaikan masalah-rasional dan satu ungkapan luaran bahan-bahan moden dan struktur berbanding permohonan cetek fasad yang klasik.
Sambil terus tradisional amalan reka bentuk Mies neoklasik beliau mula membangunkan projek berwawasan bahawa, walaupun yang kebanyakannya unbuilt, meroket beliau untuk kemasyhuran sebagai arkitek yang mampu memberi bentuk yang harmoni dengan semangat masyarakat moden muncul. Berani meninggalkan perhiasan sama sekali, Mies membuat debut modenis dramatik dengan cadangan pertandingan yang menakjubkan untuk semua aspek-kaca pencakar langit Friedrichstraße pada tahun 1921, diikuti oleh versi yang lebih tinggi melengkung pada tahun 1922 yang dinamakan Trade Kaca.
Beliau terus dengan siri projek-projek perintis, memuncak dalam masterworks 2 Eropah: sementara Pavilion Jerman untuk pameran Barcelona (sering dipanggil Pavilion Barcelona) pada tahun 1929 (pembinaan semula 1986 kini dibina di atas tapak asal) dan elegan Villa Tugendhat di Brno , Republik Czech , yang siap pada tahun 1930.
Beliau menyertai avant-garde Jerman, bekerja dengan majalah G reka bentuk progresif yang bermula pada bulan Julai 1923. Beliau membangunkan menonjol sebagai pengarah seni bina yang Werkbund , menganjurkan berpengaruh Weissenhof Harta prototaip perumahan pameran modenis. Beliau juga adalah salah satu pengasas seni bina persatuan Der Ring . Beliau menyertai avant-garde Bauhaus reka bentuk sekolah sebagai pengarah mereka senibina, menerimapakai dan membangunkan permohonan fungsionalis mereka bentuk-bentuk geometri mudah dalam reka bentuk objek yang berguna.
Seperti arkitek banyak avant-garde hari yang lain, Mies berdasarkan teori sendiri seni bina dan prinsip peribadi sendiri semula gabungan idea-idea yang dibangunkan oleh pemikir dan lain-lain ramai pereka yang telah memikirkan kecacatan gaya reka bentuk tradisional.
Pemikiran modenis Mies 'telah dipengaruhi oleh banyak pergerakan reka bentuk dan seni hari. Beliau terpilih menerima pakai idea-idea teori seperti credos estetik Konstruktivisme Rusia dengan ideologi mereka pembinaan "cekap" dgn seni memahat menggunakan bahan perindustrian moden. Mies mendapati rayuan dalam penggunaan rectilinear mudah dan bentuk satah, garis bersih, penggunaan warna yang tulen, dan lanjutan ruang di sekeliling dan di luar dinding yang dijelaskan oleh Belanda Stijl De kumpulan. Khususnya, lapisan berfungsi sub-ruang dalam ruang keseluruhan dan artikulasi yang berbeza bahagian-bahagian seperti yang dinyatakan oleh Gerrit Rietveld merayu kepada Mies.
Teori-teori reka bentuk Adolf Loos mendapati resonans dengan Mies, terutamanya idea-idea pembasmian dangkal dan tidak perlu, perhiasan menggantikan huraikan memohon dengan paparan jelas dan bahan-bahan dan bentuk. Loos telah terkenal diisytiharkan, dalam humor lidah-di-pipi hari ini, bahawa "perhiasan adalah jenayah". Mies juga mengagumi idea-ideanya mengenai bangsawan yang boleh didapati dalam ketanpanamaan kehidupan moden.
Kerja berani arkitek Amerika amat dikagumi oleh arkitek Eropah. Seperti arkitek lain yang dilihat Portfolio Wasmuth dan pameran yang berkaitan dengannya, Mies terpesona dengan ruang yang bebas mengalir bilik antara hubungan yang meliputi persekitaran luar mereka seperti yang ditunjukkan oleh pelan lantai terbuka Amerika Prairie Gaya kerja Frank Lloyd Wright . Struktur kejuruteraan Amerika juga telah diadakan untuk menjadi contoh keindahan yang mungkin dalam pembinaan berfungsi.

Kepentingan dan makna

Mies mengejar misi sepanjang hayat yang bercita-cita tinggi untuk mewujudkan bahasa baru seni bina yang boleh digunakan untuk mewakili era baru teknologi dan pengeluaran. Beliau melihat keperluan untuk seni bina yang ekspresif dan harmoni dengan zaman beliau, sama seperti seni bina Gothic adalah untuk era kerohanian. Beliau menggunakan proses reka bentuk yang berdisiplin menggunakan pemikiran yang rasional untuk mencapai matlamat spiritual. Beliau percaya bahawa konfigurasi dan susunan setiap elemen seni bina mestilah menyumbang kepada ungkapan yang bersatu.
Mies sendiri berpendidikan cermat dan teliti mengkaji ahli-ahli falsafah dan pemikir yang hebat, sekarang dan masa, untuk meningkatkan kefahaman sendiri sifat dan kualiti yang penting dalam zaman teknologi dia hidup. Lebih daripada mungkin perintis pengamalan mana-mana modenisme, Mies dilombong tulisan-tulisan ahli falsafah dan pemikir untuk idea-idea yang relevan kepada misi seni bina. Seni bina Mies telah diwujudkan di peringkat tinggi abstraksi, dan penerangan sendiri teritlak prinsip sengaja meninggalkan banyak ruang untuk pentafsiran.Namun bangunan itu juga kelihatan sangat langsung dan mudah apabila dilihat dalam orang.
Setiap aspek seni bina beliau, dari konsep keseluruhan terperinci terkecil, menyokong usaha untuk menerangkan zaman moden. Kedalaman makna yang disampaikan oleh kerja-kerja yang dilakukan, melepasi kualiti estetika, telah menarik banyak ahli falsafah kontemporari dan pemikir teori untuk terus meneroka dan spekulasi tentang senibina.

Baca sambungannya di sini: Wikipedia Bahasa Melayu


Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment