Home » » Mahkamah Mesir Arahkan Laman Web Lucah Dihapuskan

Mahkamah Mesir Arahkan Laman Web Lucah Dihapuskan

hiasan

KAHERAH - Mesir mahkamah telah mengarahkan kerajaan untuk mengharamkan laman web Internet lucah untuk melindungi masyarakat dan nilai-nilai.

Keputusan dan inisiatif yang serupa di parlimen telah dimasukkan ke dalam ketakutan oleh orang-orang Mesir liberal dan sekular bahawa negara mereka sedang bergerak ke jalan Islam fundamentalis, berikutan kemenangan menyapu oleh Islamis dalam pilihan raya parlimen.

Pemerintah hari ini datang dari mahkamah yang lebih rendah dan boleh dirayu. Tiga tahun lalu, mahkamah membuat keputusan yang sama, tetapi ia tidak dikuatkuasakan kerana pada masa itu, pegawai berhujah penapisan sistem tidak berkesan.

Aktivis hak asasi manusia mengkritik pemerintah yang terkini dan memberi amaran ia adalah satu pencabulan kebebasan maklumat dalam masyarakat yang sudah konservatif.

Isu laman web lucah baru-baru ini menggariskan dominasi Islamis parlimen, apabila ahli parlimen ultraconservative menyampaikan pertanyaan meminta kerajaan mengharamkan laman web lucah kerana mereka terancam moral belia di negara ini. Ahli parlimen yang meminta kerajaan memperkenalkan undang-undang mengharamkan tapak yang menggalakkan rasuah dan tidak bermoral.

Pakar internet berkata cuba mengharamkan pornografi dengan keputusan mahkamah atau perundangan itu adalah tidak berkesan.Penggunaan kawalan ibu bapa dianggap sebagai cara yang lebih umum untuk membendung akses bawah umur kandungan jelik.

"Ia adalah sangat sukar untuk melaksanakan dan ... pembaziran sumber," kata peguam Soha Abdel-Attie Inisiatif Mesir untuk Hak Asasi Manusia. Beliau berkata ia tidak jelas jika perintah mahkamah yang baru membina kes sebelumnya atau larangan baru.

Lain berkata pengharaman itu adalah melanggar kebebasan bersuara dan maklumat dan boleh diikuti dengan langkah-langkah lain untuk menapis pembangkang.

Ramy Raoof, seorang aktivis dalam talian, kata semasa rejim dideposkan pemimpin Hosni Mubarak, kerajaan telah menyekat laman web Islam untuk tempoh yang singkat pada masa pilihan raya untuk membendung aktiviti-aktiviti mereka.

Semasa pemberontakan 18 hari yang menggulingkan Mubarak, kerajaan menyekat Internet selama beberapa hari dalam cubaan untuk mengganggu komunikasi di kalangan aktivis. Langkah itu gagal untuk membendung demonstrasi jalanan yang besar terhadap rejim.

Raoof berkata sekatan maklumat bukan cara yang praktikal untuk menangani masalah sosial. Beliau berkata perintah mahkamah itu adalah luas, kekurangan khusus tentang bagaimana untuk melaksanakan pengharaman, bagaimana untuk memantau pelaksanaan, dan apa laman web yang dianggap menyinggung.

"Menganggap Penapisan bahawa rakyat bisu dan kekurangan pengetahuan, dan bahawa kerajaan perlu menjalankan peranan untuk mereka kerana ia lebih tahu," katanya. "Jika anda mahu untuk melindungi orang ramai daripada masalah, ia tidak pernah melalui maklumat pegangan."

Bulan lepas mahkamah tertinggi di Tunisia membatalkan larangan mahkamah yang sama di laman web lucah yang cuba untuk memulihkan sistem penapisan di tempat sebelum revolusi di negara ini terhadap pemimpin lama. Mahkamah menghantar balik kes itu kepada tribunal yang lebih rendah untuk dikaji semula.



Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment