Home » , » Pembedahan Obesiti Jalan Hapuskan Diabetis

Pembedahan Obesiti Jalan Hapuskan Diabetis

CHICAGO - Dua kajian klinikal menunjukkan bahawa pembedahan gastrik adalah lebih baik berbanding kaedah tradisional penjagaan ketika datang untuk mengawal diabetes dalam pesakit kelebihan berat badan dan obesiti.

Kajian pertama, Stampede dicipta, dan dibentangkan di American College of Cardiology persidangan, menunjukkan bahawa pesakit yang mempunyai operasi itu berlangsung tiga hingga empat kali lebih baik daripada mereka yang tidak selepas satu tahun.

obesiti
Obesiti membawa maut

Kajian ini diikuti 150 pesakit yang secara rawak untuk pembedahan atau penjagaan kesihatan yang kerap, termasuk rejimen dadah. Indeks jisim badan permulaan masing-masing adalah dari 27, atau berlebihan berat badan, obes pada sehingga 42 BMI.

Orang-orang yang mendapat pembedahan menyaksikan peningkatan yang ketara dalam darah, gula atau kawalan glisemik, dan dapat mengurangkan bilangan ubat yang mereka ambil, manakala mereka dalam kumpulan perubatan cenderung untuk mengambil dadah yang lebih banyak berbanding sebelum ini dengan kesan yang kurang.

Empat puluh dua peratus daripada orang-orang yang mempunyai pintasan gastrik laparoskopi dan hampir 37 peratus yang mempunyai gastrectomy lengan mencapai penurunan gula darah yang dikenali sebagai kawalan glisemik, atau tahap hemoglobin HbA1c sebanyak enam peratus.

Hanya 12 peratus daripada pesakit yang menerima terapi perubatan, termasuk kaunseling untuk perubahan gaya hidup, mencapai tahap ini, yang sedikit lebih agresif daripada tujuh peratus atau kurang HbA1c yang disyorkan oleh Persatuan Diabetes Amerika.

Penurunan berat badan adalah lima kali lebih besar untuk pesakit yang menerima pintasan gastrik atau gastrectomy lengan berbanding dengan terapi perubatan (kira-kira 55 hingga 64 pound berbanding dengan 12 pound).

"Walaupun pesakit telah diberikan rawatan intensif, termasuk ubat-ubatan baru, terapi pembedahan masih unggul," kata ketua penyiasat Philip Schauer, profesor dalam pembedahan, pengarah Institut bariatrik dan Metabolik, Cleveland Clinic.

"Bagi kira-kira satu abad, kita telah merawat diabetes dengan pil dan suntikan," katanya.

"Dan ini adalah salah satu kajian pertama yang menunjukkan bahawa terapi pembedahan boleh, sekurang-kurangnya dalam sesetengah pesakit, jauh lebih berkesan daripada pendekatan polypharmacy untuk merawat penyakit ini."

Kajian kedua yang berpangkalan di Rom, Itali, mendaftar 60 orang umur 30-60 dengan indeks jisim badan 35 atau lebih tinggi dan sejarah diabetes jenis 2. Mereka secara rawak kepada salah satu daripada dua jenis atau pembedahan, atau kaunseling perubatan yang intensif.

Selepas dua tahun, kajian itu mendapati bahawa "pembedahan bariatrik mengakibatkan dalam kawalan glukosa yang lebih baik daripada melakukan terapi perubatan."

Lima belas daripada 20 pesakit yang menjalani pembedahan melihat diabetes mereka pergi ke dalam remisi, tiada keadaan dalam kumpulan terapi perubatan yang berpengalaman, dan penurunan berat badan dalam kumpulan pembedahan juga jauh lebih besar.

Pembedahan pintasan gastrik operasi dua-langkah yang mengurangkan perut saiz bola golf dan kemudian menyambung ini pau yang lebih kecil untuk usus.

Operasi lengan gastrik melibatkan mengeluarkan sebahagian daripada perut untuk mengurangkan kelantangan sehingga 80 peratus.

Kedua-dua pembedahan dijalankan lebih banyak risiko daripada yang dihadapi oleh pesakit pada program terapi perubatan, dan sebilangan kecil pesakit mengalami komplikasi mengancam bukan hayat yang perlu ditangani melalui pembedahan lanjut.

Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk mengukur faedah jangka panjang pintasan gastrik dan perut pengurangan pembedahan dalam menguruskan diabetes.

Kira-kira 23 juta orang dewasa Amerika mempunyai diabetes jenis 2, dan kira-kira 80 peratus daripada mereka mempunyai berat badan yang berlebihan atau obes, menurut kesihatan angka AS.

Kedua-dua kajian juga diperincikan dalam isu semasa New England Journal of Medicine.

Rencana pengarang yang disertakan dalam jurnal berkata kajian "mungkin mempunyai kesan yang besar terhadap rawatan kencing manis masa depan," tetapi menggesa lebih banyak penyelidikan untuk menentukan apa yang boleh membawa kepada kejayaan dan berapa lama remisi mungkin berlangsung.

"Sementara itu, kejayaan pelbagai jenis pembedahan bariatrik mencadangkan bahawa mereka tidak harus dilihat sebagai langkah terakhir. Apa-apa tatacara mungkin dianggap lebih awal dalam rawatan pesakit yang gemuk dengan diabetes jenis 2. "



Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment