Home » , » Rupanya Puntung Rokok Ada Kegunaannya

Rupanya Puntung Rokok Ada Kegunaannya


Merokok dapat menyebabkan kanser, serangan Jantung, gangguan kehamilan dan janin. Baik buat perokok ataupun orang disekitar perokok. Kerana impak rokok sangat merugikan kesihatan, cubalah berhenti merokok.

Tapi ternyata para ilmuwan di China telah menemukan manfaat positif puntung rokok yang dibuang. Bahan kimia yang diambil dari filter puntung rokok boleh melindungi batang paip agar tidak berkarat.


Hasil penelitian ini diterbitkan dalam jurnal Masyarakat Kimia Amerika dan bboleh menghasilkan prospek bagi penggunaan semula puntung rokok, demikian dilasir BBC.


Sekitar 4,5 billion puntung rokok berada di lingkungan kita setiap tahun. Puntung-puntung rokok boleh bertahan sampai 15 tahun di laut, dan filter yang mengandung bahan racun kimia boleh mematikan berbagai jenis ikan.

Sekarang para penyelidik di China mengatakan mereka menemukan cara yang dapat menggunakan puntung rokok dan dapat menguntungkan dari sisi ekonomi.

Mereka menemukan bahawa dengan mencelupkan puntung rokok ke dalam air mereka dapat mengeluarkan sembilan jenis bahan kimia termasuk nikotin.

Bila bahan-bahan ini diolahkan ke sejenis baja yang sering digunakan industri minyak, bahan-bahan kimia itu ternyata sangat efektif untuk mencegah paip itu berkarat dalam kondisi sulit sekalipun.

Selama ini industri minyak memerlukan belanja yang sangat besar untuk mengganti batang paip yang berkarat.
China sendiri tidak akan kekurangan puntung rokok untuk melakukan uji kaji. Sepertiga rokok dunia dihisap oleh masyarakat di China.





Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment