Home » » Wanita Serangan Asid Pakistan Bunuh Diri

Wanita Serangan Asid Pakistan Bunuh Diri

Seorang gadis bekas menari Pakistan yang berjuang seumur hidup keatas serangan asid 'ngeri' telah membunuh diri kerana malu.

Fakhra Younus, 33, melompat dari bangunan tingkat 1/6 di Rom selepas 12 tahun  serangan asid yang memyebabkan tidak kelihatan seperti manusia.

Pada masa serangan Mei 2000, Bilal Khar bekas suaminya adalah lelaki yang dituduh memasuki rumah ibunya dan menuang asid atas muka Younus semasa dia tidur.

younus
Hidup berubah: Fakhra Younus, gambar kiri sebelum serangan asid ngeri Mei 2000, telah meninggalkan banyak facially cacat setelah mempunyai asid dilemparkan mukanya.

Serangan yang berlaku di depan anak Younus berusia lima tahun.

Hidungnya hampir sepenuhnya cair dan dia telah menjalani 39 pembedahan yang berasingan untuk membaiki wajah cacat sepanjang dekad yang lalu.

Serangan ngeri juga membakar rambutnya, menggabungkan bibir, mata buta di sebelah , memusnahkan telinga kirinya dan payudaranya.

Selepas dikejarkan ke hospital, dia berkata, 'Muka saya adalah penjara kepada saya', manakala anaknya kebingungan, dia berkata pada masa itu, 'Ini bukan ibu saya'.

Younus berpindah ke Itali selepas kejadian itu untuk hidup di Rom dan meneruskan rawatan beliau.

Tetapi pada 17 Mac lalu, beliau telah mengambil keputusan, selepas meninggalkan mesej yang mengatakan beliau telah membunuh diri lebih senyap undang-undang ke atas kekejaman dan sikap tidak peka pemerintah Pakistan.

khar
Bilal Khar bekas suami younus

Bilal Khar telah ditangkap pada tahun 2002 dan didakwa dengan cubaan membunuh berikutan serangan itu, hanya dibebaskan dengan ikat jamin selepas lima bulan.

Khar, bekas ahli parlimen dan anak gabenor Pakistan, akhirnya dibersihkan daripada serangan itu, walaupun ramai yang percaya dia boleh menggunakan hubungan keluarga beliau untuk melarikan diri disabitkan.

Selepas bunuh diri tragis Younus awal bulan ini, Khar terus menafikan mempunyai mana-mana bahagian dalam serangan itu.

Khar mendakwa bekas isterinya membunuh dirinya kerana dia tidak mempunyai wang yang cukup, bukan kerana kecederaan ngeri.

Lebih daripada 8,500 serangan asid, dipaksa perkahwinan dan lain-lain berbentuk keganasan terhadap wanita dilaporkan di Pakistan pada 2011, menurut Yayasan Aurat, organisasi hak asasi wanita.

Kerajaan Pakistan memperkenalkan undang-undang baru tahun lepas serangan asid dan menyatakan bahawa serangan akan disabitkan sekurang-kurangnya 14 tahun dalam penjara.

Tehmina Durrani, bekas isteri ayah Bilal Khar, telah menjadi seorang peguam bela untuk Younus selepas serangan itu, dan berkata mangsa serangan asid telah berikrar untuk membawa penyerang ke muka pengadilan apabila dia telah pulih.

berkabung
Berkabung: badan Fakhra Younus dibawa melalui Karachi lapangan terbang di Pakistan asalnya selepas mayatnya dikembalikan ke negara ini dari Itali

Durrani berkata: 'Dia berkata,' Apabila saya kembali, saya akan membuka semula kes itu, dan saya akan melawan, "dan dia adalah seorang pejuang '.

Durrani berkata kes Younus 'harus menjadi peringatan bahawa kerajaan Pakistan perlu melakukan banyak lagi untuk mencegah serangan asid dan lain-lain bentuk keganasan terhadap wanita, dan juga membantu mangsa.

'Saya fikir seluruh negara ini harus sangat malu bahawa negara asing mengambil tanggungjawab untuk warga Pakistan selama 13 tahun kerana kita boleh memberi apa-apa dia, bukan keadilan, tidak keselamatan, "kata Durrani.



Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment