Home » » Sejarah - Tok Kenali Tokoh Ulama Kelantan

Sejarah - Tok Kenali Tokoh Ulama Kelantan

TOK KENALI

Tok kenali adalah merupakan seorang tokoh ulama, guru, tokoh pembangunan pemikiran islam di rantau sini. Di awal abad ke 20an.beliau seorang alim rabbani hidupnya banyak berpandukan ALQuran dan sunnah. Seorang yg memilih hidup sederhana dan juga seoarng wali keramat.

Beliau di lahirkan pada tahun 1870, dengan nama Muhammad Yusof, Bapanya seorangpetani bernama Ahmad, manakala ibunya seoarng wanita yg bersopan bernama Fatimah. bapanya meninggal dunia ketika beliau berumur 5 tahun.Beliau telah di besarkan dan didik dengan ilmu alquran oleh datuk nya iaitu Encik Salleh ( tok leh ), tok kenali telah menyambung pelajaranya ke masjid besar Al Muhammadi di kota bahru dan juga di tempat2 pengajian lain di negeri serambi meka itu dalam pelajaran bahasa arab, nahu,saraf juga pengetahuan agama.

Kebolehan beliau dalam menuntut ilmu amat luar biasa beliau telah khatam Al Quran di usia muda dan boleh menulis dan membaca..sehingga kan di usia 7 -8 tahun beliau telah dipilih bekerja di pejabat penggawai daerahnya sebagai kerani.

Menjelang umo 18 tahu beliau telah melanjutkan pelajarannya ke tanah suci. Pemergian nya ke tanah suci telah di sumbangkan sbyk RM50 oleh kawan2nya dan RM22 oleh ibunya..kesukaran tok kenali di rantau org tidak dapat digambarkan selama 7 bulan beliau hanya menginap di serambi masjidil al haram, hanya dapat berehat dan tidur sesuku malam.

Tok kenali terpaksa belajar mendengar sahaja tanpa kitab.disamping itu juga terpaksa membaca di kedai2 kitab denganmeminta izin tuan kedai terlebih dahulu untk membaca dan menatap kitab2 dengan cermat sekali.
kita2 wakaf di dalam mesjid juga di gunakan untuk memahami kuliah2 gurunya.

tok kenali telah pulang ke tanah air setelah 22 tahun menimba ilmu di tanah suci ..beliau kembali pada tahun 1909, beliau telah berbakti mengajar ilmu di masjid besar kelantan..murid2 dari seluruh kelantan bahkan dari luar negara juga berderet2 dtg untuk menimba ilmu bersama tok kenali

Kemasyuran tok kenali telah menarik segenap pelajar dari seluruh negara..ada yg telah bergelar ustaz..khadi dtg menimba ilmu dgn tok kenali. tok kenali sungguh banyak jasanya dalam penyebaran ugama islam di kelantan bahkan di rantau asia tenggara. Setelah 65 tahun menyedut udara di dunia ini, tok kenali telah kembali kerahmatullah pada 19 november 1933, keringat tok kenali di dalam penyebaran dan cinta beliau di dalam ilmu telah melahirkan ramai pengarang-pengarang buku agama yg termasyur kesemuanya adalah anak murid tok kenali.

Anak-anak beliau juga telah terus mengembangkan usaha tok kenali

  1. Al mahrum haji ahmad tok kenali -guru agama di pondok tok kenali dan juga guru agama di beberapa surau di kelantan
  2. Hj mahmud,, wakil syaikh haji, makkah
  3. Haji mohd salleh tok kenali -guru ugama di kota mekah dan seoarng pengarang buku2 ugama, beliau mendirikan darul islah iaitu satu persatuan perhimpunan kaum muslim dari tanah melayu, pattani, kemboja.indonesia dan lain
  4. Haji abdullah zawawi. lulusan kuliah syariah mekah, menjadi pengetua sekolah2 menengah di kerajaan arab saudi dan nigeria

sumber : wikipedia


Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

3 komen:

  1. kalau x silap saya Bob Lokman adalah salah sorang cucu cicit Tok Kenali.

    ReplyDelete
  2. yeke??...xtau la plak cucu cicit dia

    ReplyDelete
  3. Yeke . ? ape bukti nye . ?

    ReplyDelete