Home » , » Belut Langka Berusia 200 Tahun

Belut Langka Berusia 200 Tahun


Satu spesies baru jenis belut ditemui di kegelapan gua bawah laut. Ini merupakan "fosil hidup" yang mempesona yang serupa dengan belut pertama, yang berenang sekitar 200 juta tahun lalu, demikian dikatakan ahli-ahli biologi Rabu (17/8/2011).


Penemuan aneh tersebut terjadi tahun lalu pada kedalaman 35 meter di gua karang di luar pantai satu pulau di negara bahagian Palau, Pasifik Barat, kata ahli biologi tersebut di jurnal Inggeris, Proceedings of the Royal Society B. "Ikan kecil berwarna coklat itu mempunyai beberapa ciri khas anatomi belut moden," demikian laporan tersebut.

Sebahagian besar dari 819 spesies haiwan itu dikumpulkan ke dalam 19 keluarga. Namun, belut tersebut mempunyai banyak tanda belut primitif yang hidup di era awal Mesozoik, saat dinosaur menguasai Bumi.

Kesamaan itu meliputi kepala yang besar dan tak seimbang, tubuh yang pendek ringkas, insang terbuka yang mirip kerah, sinar di sirip ekor dan hujung tulang rahang yang disebut premaxilla.

Penemuan tersebut sangat luar biasa sehingga belut itu bukan hanya dihormati sebagai spesies berasingan, Protoanguilla Palau, tapi haiwan tersebut juga mengisi satu-satunya tempat kosong di keluarga taksonomi yang baru diciptakan, Protoanguillidae.

Nama itu pertama kali berasal dari kata Yunani "protos", yang bererti pertama, dan kata Latin buat belut, anguilla. Penemuan tersebut dilakukan pada Mac tahun lalu oleh satu pasukan yang dipimpin oleh Masaki Miya dari Natural History Museum and Institute di Chiba, Jepun.

Dengan menggunakan jaring dan lampu, mereka mengumpulkan lapan sampel, sebanyak enam hingga sembilan sentimeter panjang, dan melakukan pemeriksaan DNA untuk mengadar tempat ikan itu di dalam sejarah genetik belut.

"Setakat ini, Pulau Palau hanya ditemui di satu lokasi itu, tapi mungkin saja haiwan tersebut mempunyai kawasan pengedaran yang jauh lebih luas," kata kajian itu.

Istilah "fosil hidup" diberikan oleh Charles Darwin di dalam bukunya On the Origin of Species. Istilah tersebut digunakan untuk menggambarkan spesies, yang telah bertahan hidup selama berjuta-juta tahun, dengan memanfaatkan relung yang sangat stabil sehingga mereka menghadapi sedikit tekanan untuk berubah.


kompas.com






Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment