Home » , » Aneh - Tradisi Pinjam Isteri

Aneh - Tradisi Pinjam Isteri


Warga India cenderung memilih anak lelaki, sehingga penduduk perempuan terus menyusut kerana sering diaborsi sejak dalam kandungan. Akibatnya muncul amalan saling meminjamkan isteri kerana tak semua lelaki boleh dapat pasangan sendiri. 

Amalan seperti ini boleh ditemui di daerah Baghpat, negeri Uttar Pradesh yang terletak di wilayah India bahagian utara. Salah satu korbannya adalah Munni, perempuan berusia 40-an tahun yang sehari-hari harus melayani hingga 3 orang lelaki. 

Munni bukan seorang pekerja seks, ia adalah ibu rumah tangga biasa seperti halnya para perempuan di belahan dunia lain. Bezanya, selain melayani suaminya sendiri ia juga harus menjadi isteri 2 saudara iparnya yang semuanya tidak akan berjaya mendapatkan isteri sendiri.

Sebagai isteri pinjaman, Munni juga harus memberikan kepuasan lahir batin kepada kedua-dua saudara iparnya ini dan melayaninya seperti suami sendiri. 

Kerana itu dalam sehari, ia harus berperanan sebagai isteri dari 3 lelaki sekaligus meski statusnya hanya sebagai pinjaman. "Suami saya dan orang tuanya menyuruh saya melayani kedua-dua saudara ipar saya, siang malam dan bila-bila masa mereka mahu. Kalau menolak saya dipukul," ungkap Munni yang telah mempunyai 3 anak hasil kerjasama para suaminya, seperti dikutip dari Reuters, Rabu (2/11/2011). 

Diyakini, kes yang menimpa Munni juga dialami ramai perempuan lain di Baghpat hanya saja tidak ada yang berani melaporkan kerana perempuan di wilayah itu diharamkan keluar rumah sendirian.Munni sendiri baru berani berkongsi cerita setelah didatangi para pekerja sosial. Menurut para pekerja sosial yang kini mendampingi Munni, tradisi meminjamkan isteri marak di kawasan miskin seperti Baghpat.

Pemicunya adalah penduduk perempuan yang makin menyusut, akibat amalan pengguguran yang sering dilakukan terhadap janin perempuan.Dugaan ini diperkuatkan dengan data bancian terbaru yang dilakukan kerajaan tempatan.

 Pada tahun 2011, perbandingan jantina di daerah Baghpat tercatat hanya 858 perempuan tiap 1,000 lelaki sementara nisbah nasional adalah 940 perempuan tiap 1,000 lelaki. Angka kelahiran bayi perempuan di wilayah ini juga tercatat semakin sedikit dari tahun ke tahun. Sepanjang tahun 2011 hanya ada 837 kelahiran bayi perempuan, padahal 10 tahun sebelumnya iaitu pada tahun 2001 angkanya masih mencapai 850 kelahiran bayi perempuan. 

"Kami telah menyaksikan sendiri kesan terburuk dari menyusutnya populasi perempuan di beberapa lingkungan masyarakat," ungkap Bhagyashri Dengle, pengarah eksekutif Plan India , sebuah organisasi sosial yang mendampingi Munni dan korban-korban tradisi meminjamkan isteri lain. 

Dalam tradisi sebahagian masyarakat India, kelahiran bayi laki-laki memang dianggap membawa keuntungan dan berkat bagi ibu bapa ketika mula memasuki usia lanjut.Kerana itu amalan pengguguran haram marak dilakukan, khususnya terhadap janin perempuan. Tak hairan jika populasi perempuan di wilayah tersebut makin menyusut. 

Akibatnya bukan membawa keuntungan, keadaan ini justeru menciptakan penderitaan bagi para lelaki yang tidak mendapat pasangan mahupun para perempuan yang terpaksa dijadikan isteri pinjaman. 

"Di tiap desa paling tidak ada 5-6 bujang yang tidak mendapat pasangan. Bahkan di kawasan-kawasan lain, dalam satu keluarga boleh ada 3-4 anak laki-laki yang tidak pernah berkahwin. Ini masalah yang sangat serius, "tutur Shri Chand (57 tahun), seorang pesara polis di Baghpat.



Apa yang menarik kat sini
Info Menarik di Sajikan Untuk Anda Di Sini!!
Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Iklan Produk Anda Di Sini. Hanya RM10/sebulan

0 komen:

Post a Comment